De Raad en de dialoog
- 1 dag
In Raden van Toezicht wordt het gesprek gevoerd over vele uiteenlopende thema’s. Thema’s waarvoor kennis en veerkracht nodig is om op een lijn te komen, zoals bijvoorbeeld een gezamenlijk standpunt innemen over een oorlog met een reikwijdte tot in de collegezalen. Of thema’s die op een geheel andere manier complex zijn, zoals strategie bepalen om forse bezuinigingen op te vangen of de terugloop in studentenaantallen met arbeidstekorten in het beroepenveld tot gevolg.
Binnen deze complexe werkelijkheid moeten toezichthouders elkaars potentieel benutten, de stem van alle stakeholders vertolken, het ongezegde hoorbaar maken, verschillen productief maken en adequaat kunnen sparren met de bestuurder. Deze sessie is een oefening in hoe u met elkaar kunt zorgen dat u alle perspectieven op tafel hebt om er vervolgens -met interne stakeholders- het gesprek over te voeren.
Onderwerpen
- Hoeder van de dialoog, onderstroom, het ongezegde in de boardroom, paradoxaal leiderschap, benutten van potentieel, synergie en diversiteit in de boardroom.
- Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen op het raakvlak van hoger beroepsonderwijs, onderzoek en beroepenveld.
- De stem van de stakeholders kennen en vertolken
- Thema van de VTH of uw eigen thematiek, vooraf ingebracht.
Binnen deze aangereikte werkvorm kunt u beter sparren binnen de Raad van Toezicht, met het College van Bestuur en de medezeggenschap over de mogelijkheden voor de eigen instelling en de voorliggende vraagstukken.
Voor de eerste module reikt de VTH u een inhoudelijk thema aan: toezichthouden in tijden van bezuinigingen. U gaat hierover met elkaar in gesprek en de gespreksleider zal u begeleiden en zet concepten en actuele methodieken in voor het voeren van het goede gesprek, elkaar beter verstaan en het productief maken van de onderstroom. Kortom, het optimale samenspel voor een professionele dialoog.
Voorbereiding
Om zo’n gesprek te voeren is een goede voorbereiding de basis. We vragen u om voorafgaand aan de bijeenkomst een aantal perspectieven van buiten op te halen door een aantal externe stakeholders te bevragen. Hoe kijken zij aan tegen de bezuinigingen? Wat is voor hen belangrijk om te borgen? Welke mogelijkheden zien zij om samen met uw hogeschool deze bezuinigingen zo goed mogelijk het hoofd te bieden?
Voor de module zelf nodigt u twee stakeholders uit voor het interne perspectief: de voorzitters van de medewerkers- en studentengeleding van de GMR en de bestuurder(s). U vraagt hen om een inleiding te (laten) verzorgen over de actualiteit van het thema en daarbij hun ‘worstelvragen’ te definiëren.
Wij bevelen u aan om eveneens ter voorbereiding de basismodule(s) over (o.a. de financiering van) het hoger beroepsonderwijsstelsel te volgen. Deze opleidingen zijn zowel voor de ervaren als de beginnende toezichthouder zeer informatief en spelen in op de actualiteit.
Wat brengt deze sessie u en uw raad?
- Het goede gesprek met bestuur en medezeggenschap.
- Methoden en theorieën bruikbaar in uw rol als toezichthouders, verantwoordelijk voor maatschappelijke vraagstukken.
- Ervaren en leren om complexe thema’s adequaat te bespreken, gebruik makend van de diversiteit in de Raad en de driehoek (bestuur, toezicht, medezeggenschap).
- Brede kennis van stakeholders, perspectieven en belangen en die kunnen binnen brengen, afwegen en meenemen in het proces van visie- en besluitvorming.
Doelgroep
Deze eendaagse opleiding is uitermate geschikt voor uw voltallige raad van toezicht, ongeacht de rol, portefeuille of termijn van de individuele leden.
Deze bijeenkomst wordt incompany georganiseerd.
Aanmelden